Milej zlatej č. 7: Perfekcionismus v copywritingu
31. 7. 2021
Siri to zhltne za 12 minut. A vy?

Milej zlatej #7: Je v copywritingu fuckt potřeba perfekcionizmus?

Ukrutně dlouho sis myslel, že když už něco copywriter píše, má to dycky psát tak, jak v daný chvíli nejlíp dovede. Jasný, text lze teoreticky pilovat do nekonečna. Jenže když máš ded-lajn, tak jsou veškerý tvý snahy vo perfekcionismus limitovaný. Vyždímáš se na max, dáš do toho srdíčko, a když budeš mít štěstíčko, nedostaneš za pár let při pohledu na svý juvenilie chuť lízt kanálama.

Poslední dobou ti ale přibejvá kliošů, který tě (nejspíš nevědomky) učijou, že rychlej textovej hotfix jim vydělá daleko víc než dokonalý copy. Dejme tomu, že je to firma, kerá si stojí dost dobře ve svým voboru. Má však šílenej, ale vopravdu šílenej web, kerej jí brání, aby si stála dvakrát líp. Když jí budeš předělávat šecinky texty vod píky a leštit je dýl než Michelangelo Davidovy kulky, za ty měsíce firmě utečou mezi webovejma písmenkama klidně desetimiliony.

A taks to párkrát zkusil jinak. Zkrátils dobu zrání na den. Textys po sobě přečetls jen jednou a byl s nima spokojenej „jen“ na 90 %, ale věděls, že těch 10 % bys honil kurevsky dlouho. Víš, co se stalo? Firmám se fuckt zásadně zvedla kvalita lídů i vobraty. No, a úplně nejlepšejší je, že to byl jen začátek. Jakmile z webů zmizely ty největší textový prasárničky, začalo se copy ladit ve druhý vlně a bude se pak ladit ještě ve třetí po příchodu branďáka.

Moc dobře víš, že tenhlencten postup nemůžeš nahodit na každičkýho klioše. Pro drobnýho živnostníčka se budeš nejspíš dycinky držet svýho vosvědčenýho zdlouhavýho analazování, koumání a ladění, páč pro ně to kolikrát sou texty dyš už né na celej podnikatelskej život, tak na hafo roků. Ale za tohle prozření seš fuckt rád a už si nemyslíš, že dokonalý copy je pokaždý to nej, co můžeš kliošům dát.

 

Výcucky ze čtiva

Může sólo kopík vydělávat mega doláčů ročně?
To si piš! Laura Belgray postupně zdražovala svý služby až na hodinovku 1 450 $, ale to by k miliónovýmu byznysu samo vo sobě nestačilo. Ani tahle holčina 50+ se totiž nedokáže naklonovat, a tak i vona má vomezenej čas pro práci jeden na jednoho. Na tom se sice dá při její hodinovce slušně vydělat, ale melcky to prostě nehodí, páč kopík není stroj, co by bušil do klávesnice vosum hodin denně a 365 dnů v roce. Jak na to teda tahle žabka ňujorská šla?

Focus on turning knowledge into products. One of Reich’s most important pieces of advice was to sell more of her “mini-courses” —PDF products she had developed and been quietly selling since 2016. Belgray had been selling her “60 Minute Makeovers Copywriting Mini-Course” ($99) and “About Page and Professional Bio Builder” ($199) on a limited basis on her site.

She later added another offering, “Inbox hero! Email copywriting course,” for which there is a current waitlist. It features more than 100 pages of before-and-after makeovers.  “It took time to create but it was time I felt like putting in,” she says. “It was something I felt I could do here and there, in bits and pieces.” An earlier iteration of that course brought in $250,000 in revenue. 

~ Elaine Pofeldt: How A Copywriter Created A Million-Dollar, One-Person Business—By Saying Goodbye To $1,450-An-Hour Client Work

K produktům, u kerejch není potřeba Lauřina aktivita, páč běžej samy, přidala taky copywriterský skupinky a další šikovný věcičky. Trošku ti to připomíná třebas takovýho Broníka Sobotkovýho. A taky tvoje smělý plány a první kroky novým směrem. Tož uvidíme, jestli si na to v trenclích pořádně srovnáš gule.
 


Jak na mizerný klioše

Osina v zádeli. Přesně v to se může proměnit každej kopíkův klient. Je proto moooc dobrý už při poptávacích námluvách nasadit do akce rentgenový vočiska a ušiška našpicovat na maximum. Během úvodní komunikace se totiž dá vypozorovat, že s tím a tím člobrdíkem to bude vočistec. Jak to fčas zmerčit? Příznaky, podle kerejch se dá poznat 5 typů problémovej klientů, popisuje australská copy žabka Kate Toon. Navrch vobjasňuje, proč s tím či voním typem kliošů nedělat, a taky přidává hinty, jak na ně, když už si s nima přece jen plácnete.

Sám jsi moc problémovejch kliošů nezažil. Ale v poptávkách jsi vypozoroval, že se u nás asi začíná dost rozrůstat tenhle klan:

The clueless client

They want to start an online business (something to do with knitting or fish fingers), but they’re not quite sure how they’re going to do it.

How to spot them: Vague emails full of questions rather than answers, and phone calls that start with “I’m just putting feelers out”.

Often their brief is rather scant, their competitor research non-existent, and they answer your “Who is your ideal client?” question with “Everyone”.

~ Kate Toon: Crappy clients: How to spot, avoid, manage and fire them

 

Wifikundace

CSS Peeper – I kopík vobčas potřebuje vytáhnout z ňákýho webu styly nebo vobrázky. A když se mu nechce šmejdit v kódu nebo v konzoli, klikne na tenhle doplněk do Chromu. Hnedlenc se dozví třebas to, jakej font je na webu použitej a v jakejch barvách. No a v další záložce si může vokamžitě vyexportovat všechny vobrázky z daný sajty. Tahlencta poslední funkce je teda vobčas na nějakej zawifikundovanej vobrázek krátká, ale i tak je to skvělý šetřítko času.

Offlajnová dovča – To ti je náramná věcička! Koupíš si random SIM. Nový číslo řekneš jen ženušce. Vyplejtváš všechna data. A tepráf pak vodjedeš do dvoutisícovejch hor, kde kolikrát stejně ani signál není. Tam se za světla tejden touláš po kopcích a po nocích hraješ s parťákama mariáš ve stanu. Náramnej vodfrk. A báječná líheň novejch nápadů.

V červencovis vytvořil


Smlouvičku s Audiolibrix – Už je to dýl než rok, co tě tohlencto nakladatelství voslovilo s tím, že by chtělo vydat audio verzi tvýho blogu. Pak do toho hodil wydle covid. Fčíl už se zase blejská na lepší audio časy. Smlouva vo dílo je voboustraně podpísaná a těšíš se na vejsledek.

Vosobní media kit pro novináře – Párkrát tě už kluci novinářský kvůlivá různejm vyjádřením do médií voslovili. Tož ses jim to rozhodl krapet usnadnit prostřednictvím jednoduchýho profilu na Medializuj.cz.

Audio verzičku Milýho a zlatýho – Vobčas se ti někdo vozve s tím, že by rád info z newsletteru, ale ten nespisovnej jazyk se mu blbě čte. I pro tyhle člobrdíky jsi zkusil vytvořit mluvenou podobu. Třebas se jim to bude stejně blbě poslouchat. Za zpětnou vazbu budeš ale na každej pád moc rád.

 

Malá domů

Nejlepší kurz cenotvorby pro copywritery? Už existuje! 
Takhlenc votitulkoval Ládík Vaněčků svou recenzi tvýho vonlajnovýho kurzu. Dyš si to zmerčil, začal ses uculovat blahem jako boží hovado. Těch 150+ hodin investovaných do tvorby se vyplatilo a kurz se poved i podle dalších vohlasů. Postupně je doplňuješ na webís, tak na ně vobčas mrkni. Nakopnou tě, když tvorba tvejch novejch projektíků zrovna nejde ouplně jako po másle.

Mastermind pro kopíky
Pomalu, ale jistě doděláváš taky webís procopywritery.cz. Paradoxně na něm teď nemáš spuštěný jen podstránky služeb, kerý už kolegáčkům copywriterskejm dávno servíruješ (konzultace a mentoring). Svou stránku navopak už má půlroční mastermajndová skupinka. Takový druhý Copypátečníci to budou. A právě proto ses Copypátečníků zeptal, co jim naše společný setkávání přinášej. Jejich dojmy jsi pak naflákal na webís. Mastermajnd rozjedeš v září a ještě v něm jsou 4 volný místečka. Přidáte se?

Tož milej zlatej, byl bys happy jak dva grepy, kdyby ti tohle psaní taky chodilo? Stačí se upsat tutaj. 👇

 

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?