Milej zlatej 16 | Je copywriter prodejná šlápota, co slouží zlu?
30. 4. 2022
Siri to zhltne za 11 minut. A vy?

Milej zlatej #16: Je copywriter prodejná šlápota, co slouží zlu?

Válka na Ukrajině mi dooost intenzivně připomněla morální dilemata, kerý jsem trochen řešil aji dřív a kerý podle mýho nemaj řešení. Všude vokolo čovek vidí, jak většina vyspělýho světa blokuje co nejvíc ruskýho, a do toho mu přijde poptávka vod český firmy, která prodává zboží právě z Ruska.

Firma je to děsně fajn, uvědomuje si problémovost celý situace a dodává, že ruskej výrobce vystupuje proti válce na Ukrajině. Vzít takovej kšeft? A když ho nevzít, tak vzít vod stejný firmy textaci webu, kerej prodává zboží vyráběný v Číně? A když nevzít ani psaní vo zboží mejd in čajna, tak vzít kšeft vod firmy, kerá sice sídlí v EU, ale používá komponenty vyrobený v Číně, protože se prostě jinde nedělaj nebo by to bylo tak drahý, že by pak finální zboží nikdo nekupoval? A je v cajku makat pro kampany, kerá k výrobě používá ruskej plyn?

Podobný dilemata ale číhaj aji na normoš spotřebitele a taky na běžný profese: Je morální kouřit kubánský doutníky a lemtat tamní rum? Klesl jsem na morální dno, když jsem včera kosil zahradu ruskou kosou po dědovi a měl přitom na sobě lněnou halenu, kerou sem si přivezl z Vietnamu? Je mravně OuKej, když prodavačka vobslouží vosobu schvalující válku na Ukrajině? Je liliově čistý, když učitel předává cenný know-how neonáckovi, kerej by to na tý ukrošce taky hnedka vyčistil?

Dišputace vo (a)morálnosti copywrajterský profese jsem ved s kámošema aji v mírovějších časech. Řešil sem, jestli pomáhat třebas advokátnímu kanclu, když vobhajuje vrahy. (Jenže i ti mají přece právo na vobhajobu.) Přemítal jsem vo tom, jestli nedělám pro firmy, kerý vyráběj nekvalitní zboží nebo berou klioše na hůl. (Jenže tohle většinou čovek vopravdu nepozná hned a vobčas bohůmžel ani po pár letech.) Prostě sem už mockrát uvažoval vo tom, jestli copywriteři nejsou prodejný kurvy, co sloužej zlu.

Pravda. Voproti zmíněný prodavačce nebo učitelovi to my volnonožci máme zdánlivě vo dost lehčí – můžeme poptávající vodmítnout a problémový spolupráce ukončit. Jenže když budu fuckt do detailů zkoumat, co je a není košér, tak se z toho zvencnu, nezbude mi žádnej čas na práci a možná uzřím, že nemůžu vlastně dělat pro nikoho. Respektive v celý svý kráse vyleze na povrch takovej byznysovej paradox: Kdo má prachy na kopíka, ten (měřeno fuckt tím nejpřísnějším metrem) není čistej jako svatá panna vorleánská, a kdo je echt čistej jako lilie, ten zas nemá prachy na pořízení profi textů.

Co s tím? Můžu si chlácholit karmu mantrou, že když kšeft nevezmu já, hupsne po něm někdo jinej. Ale to je skoro tak alibistický, jako kdybych vobhajoval krádež tím, že támhleten jouda taky čórkuje. Já si to pro sebe vyřešil jináč. Všecinky relevantní poptávky si rychle prověřím v Áááresu a podobnejch registrech. Jakmile za podnikem stojí ňáká svině, má(m) smůlu. Když vo firmě pochybuju, prolustruju (s nadhledem) internetový diskuze, hodnocení zboží nebo služeb, komenty na sockách. Netrávím na tom mládí, ale chci si bejt aspoň elementárně jistej tím, že nebudu podporovat čirý zlo.

Možná to někomu přinde taky alibistický. Jenže kdo z vás nikdá nežral ruskou zmrzlinu, nevozil se na ruským kole nebo nevařil na ruským plynu, hoďte po mně první šutrákem. Já fuckt po dlouhým dumání žádný jiný rozumný řešení nevidím. Vy jo? Písněte mi ho pls!

Zmiňoval jsem, že na volný noze máme větší možnost volby. Je dobrý tuhle mega boží výhodu jen nevysávat pro svý pohodlí, ale uvědomit si, že s ňou souvisí taky větší vodpovědnost. Zároveň ale není třeba bičovat se pochybnostma vo každým detailu. Místo toho je myslím lepší vydělat u firem, kerý jsou z našeho vomylnýho pohledu morálně nevohnutý, a pak třebas aspoň jako spotřebitel co nejvíc podporovat kvalitní evropský výrobce – zejména ty český, co nemaj prachy na „drahý“ kopíky.
 

Wifikundace

Keyboard Maestro – Pro mě zatím jasnej vobjev roku! Zmerčil jsem ho díky videu Dana Gamrota, u kerýho najdete aji výstižnej popis appky: „Zahodil jsem TextExpander, Magnet, Alfred a další nástroje a vše sjednotil do jediné aplikace. Makra, automatizace, zkratky, textová expanze a další vychytávky.“ Fuckt dlouho mě tak nic nenadchlo. Dokonce jsem asi poprvý v životě ze samýho nadšení vokomentoval video na jů-ťůb. ;-) Prográmek jsem vokazoval v akci i během prvního online Zvonění – příležitostných setkáních pro kolegy copywriter(k)y, keří prošli mejma službama.


Descript – Kdybych něgdá točil podkást, tak jedině s Descriptem. Proč? Velmi slušně automaticky převede mluvený slovo na text. Následná editace, hledání přebreptů a střih je mega í-zy. Stačí pomocí vyhledávání najít kýžený slova, voznačit je v textu, smáznout a tra-dá! – patřičně se vořízne aji zvuk. Jo, a pozornej čtenář jistě zastříhal ušima, páč mu došlo, že tahle appka se dá využít aji pro přepis audio podkladů. V základu na to máme dokonce 3 hoďky grátis.

 

V dubenci's vytvořil

9 vodpovědí pro pečlivou copywriterku – Perlil jsem v copy anketě Perlíkové Lucie (Kdybych se tak menoval já, tak mám jasnej claim: Ta perlí!). Mezi respondenty sou i ména, kerejch si vážím i kerý mě provokujou. No, naschvál to nerozdělím do těch skupinek, ale vodpověděl třebas Šén i Kapoun, Otto i Bohuš, Jasoň, Drsoň i Klusoň, Bára Prezentiáda Nováková i Hlavicová a tak. Tož když tak mrkněte.

 

Šifrohračka solůšn

Minule sem do úvodu ňůsletru flákl copy šifru. Vobjevovaly se v ní ména copywriterek a copywriterů, keří mi utkvěli v hlavě, páč přivedli na svět ňákej dobrej projekt (knihu, blog, ňusletr...). K dekódování šifry stačilo použít vobyčejnou morseovku. Holky maj čárku, takže co copywriterka, to čárka. Kluci maj kulky, ale aby se moc nenaparovali, tak jsem jim v šifře nechal dycky jen jednu a ještě ju zmenšil na tečku. Tudíž co copywriter, to tečka. Tož zkuste teď, co vynde. ;-)

 

Malá domů

Takhle pomáhám kolegáčkům copywriterům:

🌀 Mastermind – Malá skupinka, velká důvěra, ještě větší pokroky a hafo AHA momentů. Toť stručná karakteristika copywriterskýho online mástrmájndu. Další běh startuje v září! Jo, a včéra vo něm trochu (ale moc hezky) psal(a) Evik Žáčkovic ve svým fanfárovým ňůsletru. 🙏

💰 Kurz Cenotvorba pro copywritery (nejen) na volný noze – Do online kurzu se dá furt hlásit. Bude přístupnej ještě celej květenec. Další termín vypíšu nejspíš až v ounoru.

📈 Mentoring – Konstruktivní dialog, kterej vás posune na vyšší level. Kolegáčkům při něm nejčastějc dávám konstruktivní zpětnou vazbu na jejich tvorbu, ale řešíme spolu třebas aji cenotvorbu či zefektivňování copy procesů.

 

Tož milej zlatej, byl bys happy jak dva grepy, kdyby ti tohle psaní taky chodilo? Stačí se upsat tutaj. 👇

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?