Milej zlatej č. 2: Jak se pozná úspěšnej copywriter?
30. 11. 2021
Siri to zhltne za 17 minut. A vy?

Milej zlatej #12: Jak se pozná úspěšnej copywriter?

„Tož, jak si užíváš roli celebrity? 😄“ vybafla na mě zpráva na xichtbuku.
„A to se prosím projevuje jak? Já nemám 6 k fans, nenapsal jsem 2 knihy a nechystám CD, celebrito! 
😄“ vodepsal jsem hóóódně známýmu kopíkovi, jehož identitu není těžký podle vobsahu mý vodpovědi vodhadnout. 😇
„Aha, takže asi nesleduješ diskusi na Copywriterech a dalších psavcích, co? Tak možná si ji ani neotvírej 😄
„Jo, tam už v rámci zachování duševního zdraví rok nejsem.“
...
„Dočetl by ses, jak jsi vlastně nic nedokázal a jen rveš energii a peníze do svého osobního brandu 
😄

Celkem živě si dovedu vyfantazírovat, v jakým duchu asi tak vona diskuze probíhala. Dřív by mě to coby HSP nejspíš dost ranilo. Dneska jsem za hejtovačky vděčnej. Neztrácím s něma ani čas, ani energii, ale negativní reklama taky reklama, ne? A třebas si díky ní rozklikne můj webís někdo novej a nějakej můj počin mu zašmakuje.
 
No, a tahle poslední hejtovací párty mi navíc do kebule přihrála téma do jubilejního Milýho a zlatýho (Jo, už si ho píšu rok!). Díky kusý zprávě vo hejtpárty jsem se totiž zamyslel nad tím, co vlastně v copywritingu znamená úspěch nebo „něco dokázat“. A musím říct, že diskutující mají vlastně recht, protože...
 
Nic jsem nedokázal, když úspěch znamená:
  • stvořit velký kampaně světovejch značek
  • popíjet vod devíti do pěti grátis kafe v hogo fogo kanclu známý markeťácký firmy
  • nabrat si šest půlek práce (Díky, Kavkáči!) a kvůlivá tomu si založit vlastní agenturu
  • sbírat týmový vocenění v soutěžích (který ani neznám)
  • napsat knihu jen proto, abych napsal knihu
Aby nedošlo k nějaký mejlce: nemám nic ani proti jedinýmu bodu z týhle pětice. Věřím, že pro řadu lidí přesně tohle jsou mety úspěchu, ke kterejm se chtějí vyšplhat. Já si ale zkrátka vybral jinačí cestu. Měřítka úspěchu si totiž naštěstí nastavuje každej sám. Jaký jsou ty moje?
 
Považuju za úspěch, že:
  • pátej rok skotačím na volný noze (a že to vůbec není samozřejmost)
  • můžu říct ženě, ať si na rok vodfrkne vod práce nebo si vezme jen poloviční úvazek
  • jsem nikdá nemusel škemrat vo práci, páč vždycky přišla „sama“ 🙏
  • můžu si vybírat, pro koho (ne)budu psát
  • dělám pro menší firmy, kde mluvím přímo se šéfy či majiteli, a nemusím tak čekat na všechna vyjádření 5patrovýho menežmentu
  • vždycky jsem všechny zakázky vodevzdal nejpozději včas, většinou dřífff
  • 9 z 10 kliošů nechce na hotovejch textech měnit ani čárku
  • klienti se ke mně vracej, když potřebujou něco dalšího, nebo když rozjížděj novej byznys
  • můžu pracovat kde chci a kdy chci
  • můžu dělat míň, protože průběžně zvyšuju hodnotu svý práce
  • mám čas na svý koníčky, na rodinu a přátele
  • mám čas a hlavně chuť dělit se vo svý fígle, zkušenosti i neúspěchy s kolegáčky
  • se mi daří aspoň trošilinečku přispívat ke kultivaci našeho oboru
  • se snažím z copywriterů dělat kolegy, a né rivaly
Souzní to aspoň trochu s vašema hodnotama? Rád vám budu dál vokazovat, jak se mi tohle fšechno podařilo. Hledáte spíš cestu k metám, vo kterejch šla řeč prvně a na který já nemám zálusk? Neva. Ukáže vám ju někdo jinačí. A to, že máme jiný měřítka úspěchu, přece neznamená, že proti sobě musíme fajtit.
 
Suma sumárum: Jako celebrita se rozhodně necejtím a ani se jí stát nechcu. Jen si čím dál častějác vzpomenu na moudrá slova, kerý zněj ňák takhle: Máš hejtry? Buď rád. Znamená to, že TO děláš dobře.

Tož si na tohle moudro, moji milí zlatí, vzpomeňte, když se na vašu práci snese ňákej ten hejt. A hlavně nezapomínejte, že měřítka úspěchu si nastavujeme jen a jen my sami. Ve všem. Tedy aji v copywritingu.

Jo, a tu knihu jednou napíšu. Ale až budu cejtit, že na to mám. Dost materiálu, zkušeností a zpětnejch vazeb. Tenhlenc čas podle mejch měřítek ještě nepřišel. (I když mi někteří přátelé říkají vopak.) Holt nemám rád mlácení prázdný slámy. Tož vydržte. ;-)
 

Copywriting je drama

Mám pocit, že copywriterská tvorba probíhá podle scénáře pro klasické drama. S různými klienty se mění jen kulisy, postavy a publikum. Jádro pěti dějství tohoto tvůrčího zápasu zůstává stejné. Náplň osciluje mezi extrémy bezbřehého nadšení a totálního zmaru.

Záleží vždy jen a jen na každém copywriterovi, jak své dílo ukočíruje. Když překoná všechny nástrahy kolize, přečká nevyhnutelnou krizi a neusne na vavřínech během zdánlivě pokojné peripetie, má zaděláno na mistrovský kus s happy endem. V opačném případě mu pod rukama vznikne zpackaná tragédie s opravdu katastrofickým koncem. Pro copywritera i pro klienta.

Mezi úspěchem a neúspěchem přitom vede hranice ještě o dost tenčí než zadní šňůrka tangáčů. Však uvidíte sami. Tedy pokud přijmete pozvání na čumendu do zákulisí dramatu s názvem Copywriting, v němž pravidelně účinkuju.

---
O nejnovějším článku na mým blogu víte, milí zlatí, zase jako první. Ofiko vyjde až příští rok. ;-) Ale vy si ho můžete přečíst už teď. Stačí dát copy věži jasný povel. 👇

Vyzvonit celej článek
 

Výcucky ze čtiva

90 % projektů ztroskotá, páč nepřežije dost dlouhou dobu bez podpůrný zpětný vazby

Finančně podporuju pár projektů, kerý se mi líběj. Jeden z nich už roky kutí velkej JapoŠéf Dan Šácha. A tenhle týpek z Ovy letos před Vánocama napsal svejm patronům strašně dobrou děkovačku, ve který naprosto trefně pojmenoval největší úskalí každýho projektu. S Danonáčovým svolením z mejlu kousek vodcituju:

V prvé řadě ale hlavně moc děkuji za podporu. 

Sám rád podporuju tvůrce, kteří dělají zajímavý obsah, a vím, jak důležité tohle je. Na tvorbě obsahu je totiž zdaleka nejnáročnější vydržet dlouhou dobu. Dokázat si odůvodnit ty složité začátky, kdy do všeho vkládáte obrovské množství času bez ohledu na to, jestli dostanete jakoukoliv zpětnou vazbu. Nebál bych se říct, že na tomhle 90 % projektů ztroskotá.

Vaše příspěvky mi pomáhají posouvat projekt Yatta dál, i když mám někdy chuť to zabalit. A když bude tahle skupina růst, budu nadšený. Dát někomu lajk je snadné, ale podpořit ho i finančně, to je úplně jiná liga. Jste fakt nejlepší!

~ Dan Šácha: Merii Kurisumasu! <3

Fuckt bych to nepojmenoval líp. Když čovek sype desítky či stovky hodin do tvorby a nikdo mu aspoň vobčas nepoplácá po rameni, je to zralý tak na ručník do ringu.

Sám jsem kdysi v tomhle vohledu coby konzument vobsahu nebyl žádnej vzorňák. Když se mi něco líbilo, řek jsem si, že je to fuckt dobrý, a tím to haslo. Žádnej lajk, koment, mejlík či korunka na kafe. S přibývajícími léty a ubývajícími pačesy jsem se krapet polepčil. Ale asi hlavně kvůli tomu, že sám vobčas něco stvořím, a tak vím, jak je i ta sebemenší reakce děsně milá a povzbuzující. Mega si proto vážím každýho Milýho a zlatýho čtenáře, kerej mi napíše, že ho něco v ňůsletru voslovilo.

Nechcete na tuhle vlnu naskočit taky? Nemyslím tím, že máte psát zrovinka mně (i když za to samozřejmě budu radostí vejskat). Ale kdyby si každej, kdo čte tyhle řádky, vybral jednoho svýho voblíbenýho tvůrce, kerýmu dá nějak najevo, že se mu jeho dílo líbí, bude v tvůrčím světě hnedlenc líp.

Podpora tvůrců u nás fuckt zatím není samozřejmostí. Nemysleme si proto, že tvůrcům chodí tisíce děkovnejch dopisů a že my jim teda už psát nemusíme. Většinou to bejvá spíš vopačně a možná právě ta naše reakce přijde za pět dvanáct a způsobí, že náš voblíbenej projekt nezavře krám.

#PodporujuTvurce

 

Wifikundace

QuestionWave – Potřebujete rychle a jednoduše vytvořit online hlasovačku? Prubněte QuestionWave. Pomocí týhle ízy webový appky vykouzlíte anketu třebas i v průběhu živýho vysílání. Nepotřebujete se registrovat ani vy, ani hlasující. 

Tož to hnedlenc zkusíme, ne? Tuhlenc najdete anketu, ve který můžete spolurozhodnout vo tom, na kerý téma mám natočit další Kouzla pro copywritery.

 

V prasinci jsem vytvořil

🎩 Kouzla pro copywritery #5: Jak napsat 5 vodstavečků za nanosekundu – Závidíte pohádkovým knížepánům jejich slouhy? Už nemusíte. Takovej moderní Žán se totiž dneska dá pořídit za pár drobnejch. Jak poslouží nám kopíkům? Tož třebas tak, že na lusknutí prstů napíše kliďo píďo celý vodstavce. Řeč není ani vo sekretářce, ani vo virtuální asistentce, ale vo programech na textovou expanzi. Já si vybral ten s názvem Alfred a rád vám vokážu, jak dobře mi slouží.


📖 Heslo do slovníku Čeština 2.0 – Vloni se v týhle nekonečně nafukovatelný Kavkabichli vobjevil můj termit alfa klient. Letos v prasinci k němu přibyl kulíšek. Jedno slovníkový heslo ročně – to aby se už Dobrovskej s Jungmannem začli třást! ;-)


🎥 Přednášku pro think-tank Na volný haksně – Pro tuhlenctu boží komunitu, kerý vděčím fuckt za hodně, jsem si letos připravil mudrcírování vo cenotvorbovejch AHA momentech mejch kurzistů a mentees. Dobří jazykové tvrdí, že se to povedlo. Ke zlejm jazykům se to asi ještě nedostalo. Tož mrkněte na záznam a klíďo mi dejte vědět, jak to vidíte vy.

 

Malá domů

Takhle pomáhám kolegáčkům copywriterům:
💰 Kurz Cenotvorba pro copywritery (nejen) na volný noze – Makáte na svejch copy dovednostech? Supr! Ale nezanedbáváte svý podnikatelský skilly, díky kterejm byste třeba mohli makat míň za víc peněz? Jestli to zní jako váš sen, tak vstávejte! Do vysněného světa vám totiž můžou pomoct cenotvorbový wifikundace, který vysvětluju v 4týdenním online kurzu. Začínáme už 3. ledna. Další šanci nachytřit se u mě vo cenotvorbě budete mít nejdřív na podzim.

📈 Mentoring – Konstruktivní dialog, kterej vás posune na vyšší level. Kolegáčkům při něm nejčastějc dávám konstruktivní zpětnou vazbu na jejich tvorbu, ale řešíme spolu třebas aji cenotvorbu či zefektivňování copy procesů.

🌀 Mastermind – Malá skupinka, velká důvěra, ještě větší pokroky a hafo AHA momentů. Toť stručná karakteristika copywriterskýho online mástrmájndu.

 
 

Tož milej zlatej, byl bys happy jak dva grepy, kdyby ti tohle psaní taky chodilo? Stačí se upsat tutaj. 👇

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?