Jak poptat copywritera
1. 3. 2022
Siri to přelouská za 11 minut. A vy?

Jak poptat copywritera: 18 tipů + checklist

Potřebujete pro svůj web, newsletter nebo jiný reklamní kanál kvalitní marketingové texty? Nejspíš už víte, že v takovém případě hledáte služby copywritera. Možná už dokonce máte nějakého reklamního textaře vyhlídnutého. Jenže seniorní copywriter na volné noze s volnou kapacitou je nedostatkové zboží a po jeho službách touží poměrně dost lidí. Co můžete udělat pro to, aby si ze záplavy poptávek vybral právě tu vaši?

Čas jsou peníze. Tuhle zdánlivě otřepanou frázi si zavedený copywriter nejen uvědomuje, ale nutně v souladu s ní musí taky pracovat. Moc dobře totiž ví, že čím víc času bude věnovat komunikaci s neadekvátními poptávajícími, tím méně ho bude mít na placenou práci na zakázkách.

Copywriter s vyladěnými procesy proto velmi pozorně rozlišuje kvalitu poptávek a podle ní se rozhoduje, kolik času investuje do odpovědi. U naprostých celebrit copywriterské profese se mnohdy reakce na svou poptávku ani nedočkáte.

Jak zvýšit šance na to, že copywritera vaše poptávka zaujme? Věnujte jí dostatek času a napište ji kvalitně. Co to znamená? To napoví následující rady.

Co udělat, než poptáte konkrétního copywritera

Ještě než odešlete zprávu copywriterovi, jehož texty vám padly do oka, prozkoumejte jeho web. Pátrejte po odpovědích na tyto otázky:

  1. Nemá copywriter obor vašeho podnikáni na blacklistu? Velmi často na něm bývají výrobci a prodejci tabákových či alkoholických nápojů, multilevel marketing či hazard. Vege copywriteři zase nepíšou o masném průmyslu a výrobcích z kůže.
  2. Zabývá se disciplínou, kterou poptáváte? Naprostá většina seniorních copywriterů se specializuje. Když budete poptávat web copywriting u specialisty na newslettery, nejspíš zbytečně ztrácíte čas. Svůj i copywriterův.
  3. Je pro vás akceptovatelná cenová hladina copywriterových služeb? Možná jste dostali tip na reklamního textaře od známých. Jenže ti mají firmu s miliónovými měsíčními obraty a pár desítek tisíc za kvalitní copywriting vůbec nepocítí. Máte to stejně? Podívejte se na copywriterův ceník. A při rozhodování nezapomínejte na to, že copywriting není provozní výdaj, ale investice.

Co uvést do poptávky copywriterských služeb

Prošli jste předchozí trojicí filtrů? V tom případě se můžete pustit do tvorby poptávky. Nezapomeňte do ní uvést tyto informace:

  1. V jakém oboru podnikáte? Divili byste se, kolik poptávek přijde bez této specifikace. Vstřícný copywriter se přesto občas pustí do hledání tématu třebas podle e-mailové domény, ze které poptávka přišla. Jenže nakonec se klidně dozví, že poptávající má zájem o copy pro úplně jiný obor.
  2. Jaký bude předpokládaný rozsah textů? U web copy můžete poslat wireframy nebo odkaz na web s podobnou strukturou. V případě newsletteru či článků lze rozsah specifikovat pomocí normostran (Fakt nepište, že to bude půlka A4. Není totiž půlka jako půlka.).
  3. Půjde o jednorázový projekt nebo o dlouhodobou spolupráci? Bude textace nového webu pro copywritera jednorázovou zakázkou, nebo s ním pak počítáte třeba pro tvorbu blogpostů? U dlouhodobých spoluprací (newsletter, články, správa sociálních médií…) připojte informaci o požadované frekvenci tvorby a předpokládané délce spolupráce.
  4. Jaké podklady dáte copywriterovi k dispozici? Pošlete mu marketingové analýzy, elektronickou verzi tiskovin, interní materiály, analýzu klíčových slov, brand manuál? Je dobré hned do poptávky aspoň některý z těchto materiálů připojit. Copywriter podle jeho kvality dokáže odhadnout, jak náročná bude vstupní analýza i následná spolupráce.
  5. Jaká je vaše pozice ve firmě? Čím výše ve firemní hierarchii stojíte, tím lépe. Pro copywritera na volné noze je totiž nejlepší, když po celou dobu komunikuje s jedním člověkem. Proto je dobré, aby to nebyl pouhý prostředník, ale měl i rozhodovací pravomoce. Jinak se může celý proces zbytečně natahovat.
  6. Kdo další je v týmu? V tomto bodě můžete buď nalákat na spolupráci s hvězdným kolegou, anebo naopak stopnout problémy hned na začátku. Pokud máte v týmu člověka, který copywriterovi nesedí lidsky nebo jeho práci nepovažuje za kvalitní, bude pro všechny lepší, když se tito lidé na společném projektu nesejdou.
  7. Jakou máte představu o termínu? Většinou nereálnou. ;-) Pokud chcete kvalitně otextovat web za méně než měsíc a nemáte v ruce vůbec nic, u zavedeného copywritera neuspějete. Dobrou zprávou ale je, že většinou nic nehoří tak, jak si myslíte. Největší průšvihy se dají zachránit rychlým textovým hotfixem a pak v klidu pracovat na poctivém copywritingu. Přesto ale určitě připojte své představy o ideálním a nejzazším termínu. Jen nechtějte zázraky. Dobrý copywriter je totiž vytížen podobně jako dobrý doktor.

Jak u copywritera získat plusové body

Sedmička předchozích bodů dá copywriterovi velmi slušnou představu o tom, co od něj potřebujete. Následující trojice doporučení zase zvýší vaše šance na to, že svou poptávkou copywritera opravdu zaujmete.

  1. Napište copywriterovi, proč jste si vybrali právě jeho. Pokud vás zaujal jeho web nebo osvětové projekty či vás okouzlily ukázky jeho práce, copywriter to velmi rád uslyší. Jednak to pohladí jeho ego, ale hlavně bude vědět, že už znáte kvalitu a hodnotu jeho práce. Plusové body získáte taky za to, když ke copywriterovi přicházíte na doporučení od některého z jeho klientů. Pokud je to váš případ, určitě to v poptávce nezapomeňte zmínit. Copywriter totiž v této situaci může předpokládat, že z doporučení už taky aspoň trochu tušíte, jak probíhá spolupráce s ním.
  2. Ujistěte copywritera, že znáte cenovou hladinu jeho služeb a že je pro vás přijatelná. Díky tomu zkrátíte komunikaci minimálně o 2 zbytečné e-maily. V prvním by se vás copywriter ptal, zda znáte jeho ceny, a ve druhém byste mu odpovídali. Pokud chcete získat ještě víc plusových bodů, připojte rovnou také informaci o rozpočtu, který na texty máte vyčleněný.
  3. Pište výstižně, ale stručně a přehledně. Nejlépe v bodech. Nezapomínejte, že jste pro copywritera zatím „jen“ jeden z mnoha poptávajících, ne jeho klient. Nechce proto číst dlouhé slohovky o vašem podnikání. V tuto chvíli jde hlavně o to, aby pomocí informací z poptávky copywriter poznal, jestli má o spolupráci s vámi zájem. V ideálním případě už na základě dobře napsané poptávky dokáže rovnou připravit také cenovou nabídku.

Co rozhodně nedělejte, když poptáváte copywritera

  1. Nechtějte dlouhé osobní či online schůzky zdarma. Kdyby s každým poptávajícím copywriter strávil byť „jen“ hodinu svého času, nikdy se nedostane k placené práci. Naštěstí přibývá firem, které samy od sebe navrhují koncipovat úvodní schůzku jako placenou konzultaci.
  2. Nepleťte si poptávkovou komunikaci s bezplatnými konzultacemi. Dokud nejste copywriterovými zákazníky, netahejte z něho odborné rozumy. Řešte výhradně to, zda má čas a chuť vytvořit marketingové texty právě pro vaši firmu a zda je pro vás přijatelná požadovaná výše odměny či termín dodání.
  3. Netlačte copywritera do (pseudo)výběrového řízení. Na to se vám kvalitní reklamní textaři rovnou vykašlou. Neřeší totiž to, jestli budou mít práci, ale to, pro koho pracovat, a koho naopak odmítnout. Pokud si opravdu myslíte, že výběrové řízení potřebujete, udělejte si ho interně sami. Na základě referencí, ukázek předchozích prací, doporučení…
  4. Nesmlouvejte o ceně. Rozumný copywriter vám vždy nabízí aktuálně nejlepší možnou cenu. Pokud je copywriter zrovna velmi vytížen, možná bude nabízená cena vyšší, než jste čekali. Jenže v takovém případě je v ní většinou zahrnuta práce po večerech a víkendech.
  5. Neposílejte hromadné poptávky v (skryté) kopii. Zavedení copywriteři dávají přednost poptávkám, které jsou cíleně určené výhradně pro ně. Na hromadné poptávky nereagují buď vůbec, nebo třeba pomocí předpřipravené odpovědi informující o tom, že o spolupráci nemají zájem. Nedivte se. Proč by měli soutěžit s ostatními kolegy a třebas se i podbízet cenou, když místo toho můžou poptávajícím, kteří si je vybrali cíleně, rovnou poslat cenovou nabídku?

Checklist pro sepsání dobré poptávky copywritingu

A to je vlastně i znakem dobře sepsané poptávky – copywriter podle ní může bez dalšího vyptávání rovnou připravit cenovou nabídku. Díky kvalitně vytvořené poptávce děláte taky rázný krok k tomu, abyste měli texty hotové co nejdříve. Mnohdy se totiž poptávkové tanečky zbytečně protahují na týdny či měsíce. To má snad jediný přínos – poptávající sami vidí, že texty opravdu nepotřebovali do týdne, jak avizovali v prvním e-mailu. ;-)

Uznávám. Poptat copywritera nemusí být poprvé snadné. Právě proto vznikl tento článek. A abych vám přípravu poptávky ještě víc ulehčil, vytvořil jsem pro vás checklist dobré poptávky copywritingu. Stačí si ho stáhnout a pak jen odškrtávat jednotlivé body. Ať slouží!

---

Titulní ilustraci vykouzlil Radek Zmítko.

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?