Copyhubky č. 23 – Přehledná SMS – dobrá SMS
3. 6. 2020
Siri to slupne za 6 minut. A vy?

Přehledná SMS – dobrá SMS

Na Českou poštu slyším snad jen samé nadávání. Ne vždy se dá platit kartou, doručuje pomalu, automaticky vhazuje oznámení o zásilce do schránky, aniž by zkusila aspoň zazvonit… Tyhle nářky mají jedno společné. Píšou je lidé z Prahy nebo z větších měst. V Hrotovicích (vesnice, která si hraje na město) tomu je právě naopak. Česká pošta u nás funguje daleko lépe než jiné doručovací společnosti. Možná je to tím, že se tu lidé s pošťačkami znají. Ale pár věcí by se na službách České pošty vylepšit určitě dalo. Patří mezi ně třeba informační SMS:

 

Nepřehledná informační SMS od České pošty

V tom aby se prase vyznalo. Když člověk přijde na poštu a u přepážky po něm chtějí kód pro vyzvednutí, má co dělat, aby ho v té nepřehledné záplavě čísel co nejrychleji našel. A co víc! Koukám do historie SMS zpráv od České pošty a snad ani v jednom případě nebyl tento kód na stejném místě. Jednou je úplně na začátku, jindy v předposlední větě a v naší ukázce pro změnu zcela na konci zprávy.

Jak psát lepší info SMS? Dobrou inspirací můžou být zprávy ze Zásilkovny:

 

Příklad dobré info SMS od Zásilkovny

 

Líbí se mi, že každý údaj začíná na samostatném řádku. Ve zprávě se díky tomu daleko lépe orientuje. Vůbec mi nevadí, že SMS nezačíná pozdravem. Jednak to je informační zpráva a jednak chápu, že se firmy chtějí vejít do limitu 160 znaků, aby nemusely zbytečně platit víc.

Když jsem zkoušel zprávu přepisovat, přemýšlel jsem také o tom, co vše by měla obsahovat, a rovněž o pořadí informací. Uvažoval jsem takto:

  • Když mi přijde zpráva poprvé, mám většinou čas si ji v klidu přečíst. Na pořadí informací proto v tento moment tolik nezáleží. Do stresu se naopak můžu dostat v okamžiku vyzvedávání zásilky. Proto je podle mě dobré, aby heslo k vyzvednutí bylo hned prvním údajem.
  • Pokud si jdu vyzvednout balíček na poštu, nepotřebuji znát telefonní číslo, protože na zavolání mi balíček stejně zadarmo nedoručí. Kdyby ale existoval opravdu dobrý argument, proč telefon uvádět, v mém návrhu SMS zprávy je pro něj ještě dost místa.
  • Adresu pošty jsem přidal proto, aby byla SMS univerzální i pro větší města s několika pobočkami. Stává se totiž třeba to, že si lidé nechávají zasílat pracovní věci na pobočku, která je nejblíž jejich kanceláři, a soukromé věci zase na poštu v blízkosti svého domova. Informační SMS můžou chodit na jedno telefonní číslo, a tak by mohly být zmatky nejen při vybírání správného hesla, ale mohlo by se dokonce stát, že se člověk vypraví na nesprávnou pobočku.
  • Je příjemné se hned ve zprávě dozvědět, kdy má pošta otevřeno. Nemusím nic googlit.
  • Také nejzazší termín vyzvednutí je dobré mít hezky pohromadě s ostatními údaji. Když se mi na poštu dnes nechce, kouknu do zprávy a hned vím, že se mi chtít musí, protože zítra tam už balíček nebude.
  • Osobně nepotřebuju znát číslo zásilky. Nechodí mi totiž tuny balíčků denně. Chápu však, že pro někoho je tento údaj užitečný. Proto jsem ho v návrhu ponechal, ale přesunul do závěru.

Tyto svoje úvahy jsem přetavil v text, který jsem naťukal do SMS brány jednoho mého klienta, a nechal si zprávu poslat na své číslo, abych viděl, jak by SMS vypadala ve skutečnosti (Podtržené údaje vyhodnotil mobil jako datum a nabízí mi přidání nové události do kalendáře a další akce.):

Info SMS České pošty

 

Mohl bych samozřejmě ladit „nadpis“ zprávy (Vyzvedněte si zásilku, Máme pro vás zásilku…), ale o to v dnešních Copyhubkách nejde. Chtěl jsem v nich ukázat spíše to, že i u textace „hloupé“ SMS se vyplatí přemýšlet jako člověk, kterému má zpráva sloužit. Samozřejmě, že kdyby nás na přemýšlení bylo víc, dáme dohromady ještě lepší verzi. Spojí se totiž naše zkušenosti a pohledy. Možná se protnou alespoň v komentářích pod článkem.

Díky, že jste si zobli. A kdybyste o dalších Copyhubkách chtěli vědět dřív, než se objeví veřejně, stačí říct.

 

Díky, že jste si zobli

Chcete taky psát lepší texty? Naučím vás to! 👇

🎩 Copyosvětovna = Školení copywritingu + textařský workshop pro firmy.

✍️ Rozbor textů – Zjistíme, kde je zakopaný pes. Ukážeme si zlepšováky. A třeba i něco společně přepíšeme.

 

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?