Na Českou poštu slyším snad jen samé nadávání. Ne vždy se dá platit kartou, doručuje pomalu, automaticky vhazuje oznámení o zásilce do schránky, aniž by zkusila aspoň zazvonit… Tyhle nářky mají jedno společné. Píšou je lidé z Prahy nebo z větších měst. V Hrotovicích (vesnice, která si hraje na město) tomu je právě naopak. Česká pošta u nás funguje daleko lépe než jiné doručovací společnosti. Možná je to tím, že se tu lidé s pošťačkami znají. Ale pár věcí by se na službách České pošty vylepšit určitě dalo. Patří mezi ně třeba informační SMS:
V tom aby se prase vyznalo. Když člověk přijde na poštu a u přepážky po něm chtějí kód pro vyzvednutí, má co dělat, aby ho v té nepřehledné záplavě čísel co nejrychleji našel. A co víc! Koukám do historie SMS zpráv od České pošty a snad ani v jednom případě nebyl tento kód na stejném místě. Jednou je úplně na začátku, jindy v předposlední větě a v naší ukázce pro změnu zcela na konci zprávy.
Jak psát lepší info SMS? Dobrou inspirací můžou být zprávy ze Zásilkovny:
Líbí se mi, že každý údaj začíná na samostatném řádku. Ve zprávě se díky tomu daleko lépe orientuje. Vůbec mi nevadí, že SMS nezačíná pozdravem. Jednak to je informační zpráva a jednak chápu, že se firmy chtějí vejít do limitu 160 znaků, aby nemusely zbytečně platit víc.
Když jsem zkoušel zprávu přepisovat, přemýšlel jsem také o tom, co vše by měla obsahovat, a rovněž o pořadí informací. Uvažoval jsem takto:
Tyto svoje úvahy jsem přetavil v text, který jsem naťukal do SMS brány jednoho mého klienta, a nechal si zprávu poslat na své číslo, abych viděl, jak by SMS vypadala ve skutečnosti (Podtržené údaje vyhodnotil mobil jako datum a nabízí mi přidání nové události do kalendáře a další akce.):
Mohl bych samozřejmě ladit „nadpis“ zprávy (Vyzvedněte si zásilku, Máme pro vás zásilku…), ale o to v dnešních Copyhubkách nejde. Chtěl jsem v nich ukázat spíše to, že i u textace „hloupé“ SMS se vyplatí přemýšlet jako člověk, kterému má zpráva sloužit. Samozřejmě, že kdyby nás na přemýšlení bylo víc, dáme dohromady ještě lepší verzi. Spojí se totiž naše zkušenosti a pohledy. Možná se protnou alespoň v komentářích pod článkem.
Díky, že jste si zobli. A kdybyste o dalších Copyhubkách chtěli vědět dřív, než se objeví veřejně, stačí říct.
Líbilo? Chcete mi za text poděkovat?
Klidně mi napište (rád odpovím), pošlete odkaz na článek přátelům nebo mě
pozvěte na virtuální konvici čaje.