Milej zlatej č. 9: MUDr. Copy Writer
30. 9. 2021
Siri to zhltne za 12 minut. A vy?

Milej zlatej #9: MUDr. Copy Writer

Dobrý copywriter se podobá doktorovi. Specializuje se a má narváno.

Půjdete se zlomenou rukou na gynekologii? Asi sotva. Budete chtít po krotitelce sociálních sítí, aby vám otextovala web? Dost možná jo. Přitom u socsíťařky pochodíte s webem podobně jako se zlomenou hnátou u gyndaře. 

Oba vám to nějak dají dohromady, protože mají v malíku všeobecné základy marketingu či medicíny. Ale nejspíš to nebude žádná hitparáda. Chybí jim totiž dennodenní praxe v té či oné oblasti a dost možná to budou dělat poprvé. 


Vyzvonit celej článek

Výcucky ze čtiva

Obvious to you. Amazing to others.
Everybody’s ideas seem obvious to them.

I’ll bet even John Coltrane or Richard Feynman felt that everything they were playing or saying was pretty obvious.

So maybe what’s obvious to me is amazing to someone else?

Hit songwriters often admit that their most successful hit song was one they thought was just stupid, even not worth recording.

We’re clearly bad judges of our own creations. We should just put them out there and let the world decide.

~ Derek Sivers: Hell Yeah or No


Tohle je tak zřejmý, až to člověk snadno přehlídne. ;-) Taky se ti stává, že mluvíš vo nějaký rutině a parťáci valej vočí nad genialitou tvýho workflow? To, co je pro nás samozřejmý, může bejt pro vostatní mega vobjev. K tomuhle poznání musíš buď dospět, anebo ti ho musí někdo naservírovat tak jasně jako Derek.

Pořád si myslíš, že tvý fígle zná každej? Zkus jich pár vyvenčit na sockách nebo v ňůsletru a po čase uvidíš, co na to vobecenstvo.
 



Marketing vysoce citlivejch
Mám takový podezření, že hafo dobrejch copywriterů jsou HSP. Díky týhle výsadě se dokážou báječně vcítit do kliošů a jejich zákazníků. Vnímají takový detaily, kerý jsou pro zbytek človečenstva neviditelný. Bejt HSP je pro kopíka fuckt výsada. Jenže taky draze vykoupená. Psal jsem ti vo tom už ve třetím Milym a zlatym. No, a fčíl se vobjevil článek marketingový čarodějnice, ve kterým se dozvíš, jak dělat vosobní marketing, abys přitom coby HSP netrpěl.
 

V pracovních kolektivech HSP často dostávají nálepku netýmových hráčů. K práci potřebují klid, na poradách se málokdy zapojí do diskuse a nevyhledávají ani firemní akce a večírky.

Jedna cesta je samozřejmě pracovat sami. Ta druhá pečlivě si vybírat. Spolupracovníky, dodavatele i zákazníky. Obklopit se lidmi, kteří opravdu jedou na stejné vlně jako vy. Věnovat pozornost nastavení hranic a pravidel. A zvyknout si hned a otevřeně komunikovat o všem, co nesedí.


~ Madla Čevelová: Marketing vysoce citlivých
 



Kec jménem Rychle, levně, kvalitně
Surely you’ve heard it before. The iron triangle of service: good, fast, cheap — pick two. You can never have all three, as the saying goes.

Cheap + Fast = low quality
Good + Cheap = too slow
Fast + Good = expensive

I have so many problems with this popular triangle of choice. It’s built on a foundation of fallacies. One of the choices is pointless, and another doesn’t even exist.

“Good” shouldn’t be optional.

~ Benek Lisefski: The Big Lie of “Good, Fast, Cheap”

Né že bych souhlasil se vším, co Benek v článku píše. Ale v jedný zásadní věci má recht. Ani v copy by neměla bejt kvalita záležitostí volby, ale samozřejmostí.

Za sebe ale dodávám, že cena se dá variovat třebas pomocí komplexnosti služeb (Kliente, chceš metadata, nebo si je uplácáš sám? Přeješ si předplatit nějaký kola úprav textu, když nevíš, jestli nebudou dokonalý hned napoprvý? Chceš poslat aji tipy na zlepšováky?). Vobšírnějc to rozebírám v kurzu Cenotovorba pro copywritery na volný noze.

Jo, a líbí se mi taky Benekův postoj k najímání fachmanů pro vlastní projekty:

When I look to hire other services, I always pick someone in the top half of my price quotes — because I know those are the ones who will deliver quality work. Anyone competing on price is sacrificing quality (and likely also speed), guaranteed. That’s the nature of a race to the bottom.

Wifikundace

Deník dobrejch chvil – Píšu si ho už pár let. A nahradil flow-lístek, kerej kdysi zažil óbr boom, ale je problematickej. Mimo jiný kvůlivá tomu, že na flow může vzniknout závislost. Třebas si vo tom Tom brzo ublogne. Ale zpátky k DDCh. Je to vobyčejnej Googlí dokument, kam si každej den zapíšu libovolnej počet věcí, kerý se mi povedly, udělaly mi radost nebo jsou jinak významný. Na konci měsíce si pak sesumíruju TOP události. Díky tomu nemá čověk takovej pocit marnosti a vidí posuny ve větším měřítku. Zdá se totiž, že v rámci dne toho moc nestihne. Ale když se každej den zlepší vo jedno procento (což vypadá děsně málo), za rok se posune... No, však víš vo kolik.  Jo, a DDCh je taky dobrej podklad pro tvořeníčko tohodlenc Milýho a zlatýho lejstra.

WordPressí plugin na pevný mezery – Hlavní stránky svýho webu mám nakóděný na míru, a tak jsem byl zvyklej na těch nejdůležitějších místech vodstraňovat nevhodný výrazy na koncích řádků růčo – pomocí entity  . Vloni jsem si pár novejch podstránek na web nahodil sám pomocí WordPressu. A jel jsem v podobným módu. Znamenalo to zobrazit si kód a místo v zádeli napsat v zádeli. Díky tomu nikdá nezůstalo to předložkový véčko viset na konci řádku. Září mi rozzářil Ládík Vaněčků, kerej mi poslal tip na WP plugin Zalomení, kerej tuhle nudnou robotu udělá za mě. WordPressáci se asi smějou, že sem vobjevil Ameriku. Ale vono to mejm pocitům vodpovídá. ;-) Aspoň jsem ten den věděl, co si vodpovědět na votázku: Cos dneska udělal pro to, aby ti zejtra šla práce snadnějc?

Grátis přepis audio podkladů – Namluvený podklady jsou pro copywritera dobrej sluha, ale zlej pán. Pokud by v nich měl lovit informace tak, že si bude audio přehrávat furt dokola, tak nad tím stráví mládí – i když si bude audio stopy posouvat vo sto šest. Prostě není nad CTRL+F v textovým vyhledávání. Jenže samotnýmu se mi do přepisování mluvenejch podkladů nechce a profi přepisovatelky mají nával. Vobčas se to dá vypsat jako brigáda pro potomstvo. Ale když potřebuju něco hned, udělám to fuckt jednoduše na hulváta. Votevřu Googlí dokument, zapnu hlasový zadávání, pustím nahlas audio podklady a jen čubrním, páč ten přepis je překvapivě dobrej. 

 

V zářís vytvořil

Stránku Eiffelník v médiích – Nésu žádná mediální stár, ale pár kanálama jsem už prošel. Což je teda vzhledem k mý šířce s podivem. Výcuc nej mediálních výstupů jsem si plácl na web. Ještě musím podumat, jak tam nejlíp přihodit i onlinový noviny typu Blesk cé-zet, ve kterejch jsem se taky vobjevil.

Info vo copy mentoringu – Kovářovic kobyla chodila dlouho bosa. Vobuli ju až kolegáčci kopíci. Japato? No, páč se mi jich čím-dá-tím-víc hlásilo, že by se mnou chtěli probrat to či vono. A já jim musel dycinky posílat info mejlem. Zvýšenej zájem vo mentoring mě konečně dokopal k tomu, abych informační gró hodil na web.

 

Malá domů

Copy mastermind začíná 7. říjence – A už známe i fšechny vostatní termíny. Budeme mudrcírovat vždy ve čtvrtek. Konkrétně 18. 11., 16. 12., 20. 1., 24. 2. a 24. 3. Pokaždý to bude na na tři hoďky a online. K tomu všemu půlroční podpora v uzavřený XichtBookový skupině. Kdybys měl časochuť posunout svý copy skilly, ještě se k nám můžeš přifařit.

Tož milej zlatej, byl bys happy jak dva grepy, kdyby ti tohle psaní taky chodilo? Stačí se upsat tutaj. 👇

 

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?