Copyhubky č. 4 | Přepišme.to | Roman Věžník
22. 1. 2020
Siri to slupne za 3 minuty. A vy?

Pište pro neználky

Představte si, že jste zrovna vystoupili z dálkového autobusu v Praze na Florenci. V lepším případě tam nejste prvně, ale poprvé odtud potřebujete jet městskou linkou číslo 135. Místo zastávky vás však čeká nepřehledné staveniště a tato cedule:

Náhradní zastávka na Florenci

Možná se nejdřív pousmějete nad představou, jak si původní zastávka jezdí, kam se jí zamane. Jenže pak zvážníte, protože jako pražští neználkové nebudete vůbec tušit, kam jít.

Ve stresu nebo už v lehkém záchvatu paniky budete nejspíš ignorovat také informaci o vzdálenosti, neboť počet metrů se shoduje s číslem autobusu. Nebylo by lepší na ceduli 5 metrů ubrat nebo přidat? O přesnou cifru přece nejde, jak koneckonců napovídá i zkratka cca. A nepomohlo by neználkům, kdyby cesta k náhradní zastávce byla podobnými cedulkami lemována? Určitě by pak k cíli trefili daleko snadněji a rychleji:

Náhradní zastávka

Jenže ani teď není ještě vyhráno. Jestli jste na hlavním pražském autobusáku někdy byli, dobře víte, že se to tam hemží cizinci. Pokud nechceme testovat jejich inteligenci, schopnost odhadovat význam češtiny nebo práci s Google Translate, hodila by se zde cedule ještě jedna – aspoň v angličtině.

Co z toho plyne pro copywriting? Když píšete texty pro opravdovou speciálku (dejme tomu mistra houslaře, kde ceny nástrojů začínají na 20 000 Kč), můžete oprávněně předpokládat, že zákazníci toho o houslích už dost vědí. Pro ně je copy ve stylu Náhradní zastávku najdete 135 m po směru jízdy v pořádku. Ve většině ostatních případů ale raději pište tak, jako by návštěvníci webu byli v dané oblasti neználkové…

A jak byste to přepsali vy?

(Za foto děkuju pražské kamarádce Ivaně.)

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?