Copyhubky č. 28 – Řekněte dost, ale ne víc, než je nezbytné
6. 4. 2021
Siri to slupne za 4 minuty. A vy?

Řekněte dost, ale ne víc, než je nezbytné

Otevřel firmu, ale chodili mu tam lidi. Takovýto cimrmanovský dojem může v návštěvnících vyvolat tato cedule:

Otevřel firmu, ale chodili mu tam lidi.

Fotku mi poslal další fanoušek Copyhubek (Díky, Aleši!) a připojil k ní tento komentář:

Ve mně ten text vyvolává negativní pocit. Vstupovat do firmy nejkratší cestou mně přijde logické, takže bych očekával významně omluvnější text. A určitě ne „nebojte se ho použít", což zní sarkasticky. Na druhé fotce je vidět, že zelená branka neindikuje vstup do firmy.

Podle špehů z Mapy.cz vypadá situace v reálu nějak takto:

Jak se vydat do sídla firmy?

Když člověk zaparkuje před budovou, opravdu se zdá logické vstoupit do sídla společnosti nejkratší cestou – tedy skrze bíle rámované prosklené dveře. Skutečný vchod se však nachází až za zelenou brankou – napravo, pod vchodovou stříškou.

Co by návštěvníkům zjednodušilo cestu do útrob firmy? Jedna cedulka na to stačit nebude. Šel bych na to takto:

1. Na prosklené dveře bych umístil cedulku s textem, který by splňoval konverzační maximu kvantity. Tu definoval Herbert Paul Grice zhruba takto: „Řekni dost“ (ne méně, než je momentálně třeba), a „neříkej víc, než je nezbytné“ (v dané chvíli, pro bezprostřední účely).

Původní cedulka tuto maximu porušovala hned několikrát. V danou chvíli a pro daný účel by bohatě stačila informace: Vstup do firmy ABC se nachází za zelenou brankou. Zmizelo nedůležité sdělení o tom, že zde vchod není, i pasivní agresivitou zavánějící zmínka o zvonku. Na ceduli jsem naopak doplnil (fiktivní) název firmy, díky kterému návštěvník dostane ujištění, že je aspoň rámcově na správném místě. Připojil jsem také šipku, která návštěvníka po dočtení cedule vyšle správný směrem:

Copyhubky o konverzační maximě kvantity

2. Na zelenou branku bych umístil výraznou cedulku říkající, že vstup do firmy ABC se nachází právě za ní. Hodila by se k tomu kombinace textu (Vstup do firmy ABC) a lomené šipky (↱), která návštěvníkům sdělí, že se po projití brankou mají vydat nejprve rovně a pak zahnout vpravo.

3. A konečně na skutečný vchod bych dal cedulku s názvem firmy. Pokud by se stávalo, že návštěvníci přehlíží zvonek, zvýraznil bych jeho tlačítko barevným orámováním a uvedl na něm název firmy. Popřípadě bych na cedulku připsal výzvu Zvoňte, prosím. Ale to už se ocitám v krajině spekulací, protože netuším, jak vypadá pohled na tento vchod ve skutečnosti.

Suma sumárum: I tyto zdánlivě nepodstatné cedulky přispívají k celkovému pocitu, který zákazník z vaší společnosti bude mít. Pokud nemáte v úmyslu zákazníky odrazovat, přenechte sarkasmus cimrmanovcům a podobná sdělení pište přímočaře, srozumitelně a mile.

Díky, že jste si zobli! Pokud vám chutnalo, nabídněte Copyhubky někomu dalšímu.

Díky, že jste si zobli

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?