Skřípou vaše texty? Přepišme.to!
11. 1. 2019

Co je Přepišme.to

Přepišme.to je projekt, ve kterém copywriter Roman Věžník ukazuje, jak vylepšit (nejen) marketingové texty. To je on.

Copywriter Roman Věžník

Z webů, fejsbůků či letákovin na nás dost často vyskakují sdělení, která by mohla být celkem povedená. Mohla by. Kdyby je majitelé vzali na sestřih do stylistického salónu, na lekci jasnosti a přímé akce do USP solárka nebo aspoň na pravopisnou manikúru. Občas stačí upravit jen pár písmenek a z dobrých textů vzniknou rázem texty špičkové. Někdy ale nepomůže ani posvěcená klávesnice a je lepší vše z gruntu přepsat. Jak na to? Ukazuje Přepišme.to!

Jo, a abych nezapomněl. Tenhle web záměrně nedostal název Přepiš.to. Proč? Samotný copywriter nic nezmůže. Aby vznikly kvalitní marketingové texty, potřebuju k tomu přinejmenším klienty. Jak jinak bych do řádků jejich webu, newsletteru nebo sloganu mohl dostat jejich postoje, hodnoty a vize? Takže. Přepišme.to!

Přepisuju vždy s klientem
O projektu si můžete počíst také na mém blogu v článku Nové afrodiziakum postaví povadlé texty do latě.

Proč vzniklo Přepišme.to

1. Tažení za lepšími texty
Musím se přiznat, že mi dělá radost, když někde narazím na dobře napsaný marketingový text. A vůbec mi nevadí, že jsem ona písmenka tak skvěle neposkládal já. Naopak. Rád své nadšení sdílím na Facebooku a zdařilý úlovek pečlivě uschovám do inspirovníku. Doufám, že Přepišme.to aspoň malinko přispěje k tomu, že se budu nad povedenými texty radovat častěji. A vy se mnou… Věřím totiž, že když odhalím, jak přemýšlím při copywritingu, pomůžu tím mladým učňům této krásné, ale náročné profese. Přepišme.to lze totiž používat jako cvičebnici copywritingu.

2. Bič na Věžníka
Na gymplu jsem nesnášel chemii. Ale jednu věc naší chemikářce nemůžu upřít. Dala mi do života moudro, které se mi už mockrát potvrdilo. Když jsme se jí zeptali, proč si vybrala zrovna učitelskou dráhu, bez váhání odpověděla: „„Protože jsem chtěla chemii opravdu porozumět. Nejvíc toho totiž člověk pochopí, když má něco naučit ostatní.“ Řekl jsem si, že by podobný princip mohl fungovat i u textařiny.

V copywritingu jsem se poměrně rychle vypracoval na (řečeno s Newportem) přijatelnou úroveň. A tam jsem zamrzl. Klienti byli spokojeni a nad texty skákali radostí. Jenže já se nikam neposouval. Když jsem si to na jaře roku 2018 uvědomil, dost mě to štvalo. Po chvilkové frustraci jsem začal dumat nad tím, jak se stát zase o něco lepším kopíkem.

A tak mě napadlo, že půjdu se svou kůží na trh – ještě víc ukážu svou práci a odhalím myšlenky, zásady a postupy, které při ní používám. Díky tomu si na sebe ušiju bič v podobě toho, že budu veřejně vysvětlovat, jak psát lepší marketingové texty. A jak už víte od mé chemikářky, nejdřív toho musím hodně nastudovat, pochopit a natrénovat. Právě z těchto tří provázků jsem si upletl bič a od léta 2018 se jím pořádně švihám. Vyprávím o tom také v rozhovoru pro pořad Copýtko.



3. Poučený klient – zlatý klient
Žádný učený z nebe nespadl. Ale shůry mi pořád posílají hafo poptávajících, kteří si myslí, že dobré texty na web vzniknou za večer a stojí pár stovek. Když odhalím klikatou cestu, která vede ke špičkovým textům, třeba nebudu muset poptávkovou schránku tak často třídit na dvě hromádky – chápe hodnotu opravdového copywritingu, a nemá o ní ani páru.

Copyhubky

Po 100 letech se vrací doba postřižinová. Zkracuje se vše. I naše pozornost. A tak jsem v roce 2020 začal psát Copyhubky. Jsou výrazně kratší než klasické články a slupnete je za chviličku. Prostě takové copywriterské jednohubky.

Zatímco nové texty, které rozebírám v sekci dlouuuhýýý články, vznikaly vždy ve spolupráci s majiteli původních textů, v Copyhubkách přepisuji texty, které mě v běžném životě náhodně praštily přes můj marketingový a lingvistický nos, a jejichž autory či majitele většinou neznám. Ani Copyhubky však nemají za cíl zesměšnit nebo jinak dehonestovat původní texty. Podobně jako celé Přepišme.to chtějí přispět ke kultivaci (nejen) marketingových textů.

O čem Přepišme.to není

Nemám patent na rozum. Samozřejmě, že každý z textů, které jsem přepsal, by šlo uchopit stovkami a stovkami jiných způsobů. A dost možná by se daly napsat i lépe. Aspoň třeba z vašeho pohledu. Vkus se totiž naštěstí nedá nikomu nadiktovat, a jak píšu jinde na svém webu – není copywriter ten, aby se zalíbil všem. Přepišme.to tedy prosím neberte jako dogma. Neprezentuje jedinou správnou cestu ke kvalitním textům. Ukazuje jen jednu z mnoha možných pěšinek, po kterých se k nim dá dojít. Nemusí být vždy zrovna nejkratší, nejschůdnější a nejpříjemnější, ale zato ji vždy zdolávám s opravdovým zápalem. A moc rád vás po ní provedu…

Chcete taky něco přepsat?

Líbí se vám moje přepisování a myslíte si, že by vašim textům prospělo něco podobného? Rád si s vámi plácnu na spolupráci. Stačí se rozhodnout, jestli rovnou využijete placených služeb mé Copy věže, nebo se raději chcete zapojit do projektu Přepišme.to. Zadarmo. Zatímco u honorované práce se vašim přáním meze nekladou, přepisovací ohrádka je vymezená takto:

  • Prohání se v ní jen texty, které nepřerostly jednu normostranu. Zbytek můžeme přepsat už v rámci placené spolupráce. Samozřejmě jen pokud vám padne do oka gratis ukázka z Přepišme.to.

  • Pečlivě si vybírám, které kousky si do ohrádky přidám. Postupně se chci věnovat různým oblastem copywritingu, a proto se prosím nezlobte, když mi zrovna váš text nezapadne do plánu. (Jinými slovy – na zařazení do projektu nemá automatický nárok nikdo z tohoto ani jiného světa.)

  • Do ohrádky jde dobře vidět. Takže kdokoliv se bude moci podívat na vaše staré texty a porovnat je s novými. A hlavně! Pilní juniorní kopíci si na nich můžou pilovat čudlíky svých klávesnic.

Berete? OK. Tak se ozvěte!

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?